DV287
DV287
Photo courtesy of Etienne du Plessis
DV287 was één van 200 Lancasters die in 1941 besteld werden bij Metro-Vick en van mei tot november 1943 gebouwd werden als Mk.III’s (Merlin 28 motoren). Voor eindassemblage en testvluchten werden ze naar Woodford getransporteerd. DV287 werd op 14 september 1943 geleverd aan No. 44 Sqn, voorafgaand aan haar dienst bij No. 101 Sqn.
Deze Lancaster had naast de bij No. 101 Sqn gebruikelijke zeven, nog een achtste man aan boord. Dit was de ‘special’, die perfect Duits sprak en de Duitse nachtjagers in hun eigen taal per radio verkeerde instructies gaf. No. 101 Sqn maakte deel uit van No. 100 Group, die zich voornamelijk bezighield met het pareren van de Duitse zetten in het ‘spel’ van de radio-oorlog. In de nacht van 7 op 8 oktober 1943 had het squadron de z.g. ‘Airborne Cigar’ (A.B.C.) voor het eerst operationeel gebruikt. Dit apparaat, dat de vijandelijke radiofrequenties uitzocht en daarna stoorde, was van het allergrootste belang voor de ‘Slag om de Ether’. De speciale Lancasters – deze waren gemakkelijk herkenbaar aan de twee lange masten op de rug – voerden een normale bomlading mee. Gedurende de oorlog was de Airborne Cigar, zoals zovele andere vernuftige R.C.M. (radiotegenmaatregelen)-apparaten, uiteraard zeer geheim.
Lees meer over dit toestel en haar bemanning:
De Crash
RAF 101 sqn
RAF Ludford Magna
